آنچه باید درباره خزش بلبرینگ بدانید

آنچه باید درباره خزش بلبرینگ بدانید

هنگام استفاده از بلبرینگ ها برای محافظت از قطعات متحرک در برابر آسیب های ناشی از اصطکاک، باید مراقب خزش باشید. بلبرینگ ها ممکن است خراب شوند. یکی از رایج ترین اشکال خرابی بلبرینگ خزش است. اگر کنترل نشود، می تواند طول عمر بلبرینگ ها را کوتاه کند و همچنین به ماشین آلات یا قطعات مورد استفاده آسیب برساند.

خزش بلبرینگ چیست؟

خزش پدیده ای است که در آن سطوح بلبرینگ شروع به لیز خوردن می کند. بلبرینگ ها دارای سطوح متعددی هستند، مانند یک حلقه داخلی و یک حلقه بیرونی. هنگامی که هر یک از این سطوح لیز بخورد، خزش رخ می دهد. در یک بلبرینگ معمولی، حلقه داخلی عنصر چرخشی است که در معرض شفت قرار دارد. از طرف دیگر حلقه بیرونی حلقه بزرگتری است که در طرف مقابل توپ ها قرار دارد. حلقه بیرونی شفت را لمس نمی کند. صرف نظر از این، خزش شامل لغزش حلقه داخلی یا حلقه خارجی است.

تاثیر خزش بلبرینگ 

چشم بستن بر خزش یک اشتباه جدی است. از بلبرینگ ها برای کاهش اصطکاک استفاده می شود. آنها معمولا در ماشین آلات و سایر تجهیزات صنعتی یافت می شوند. اگر یک بلبرینگ از کار بیفتد، ممکن است ماشین یا تجهیزات نیز از کار بیفتند. و در حالی که بلبرینگ ها نسبتاً ارزان هستند، نمی توان همین را برای ماشین آلات و تجهیزات گفت.

نکاتی برای جلوگیری از خزش بلبرینگ 

با انتخاب بلبرینگ های با کیفیت می توانید از خزش جلوگیری کنید. بلبرینگ های باکیفیت از مواد درجه یک و قابلیت های حرفه ای ساخته شده اند. در نتیجه احتمال خرابی آنها نسبت به بلبرینگ های بی کیفیت کمتر است. شما می توانید انتظار داشته باشید که برای بلبرینگ های با کیفیت بالا هزینه بیشتری بپردازید، اما ارزش سرمایه گذاری را دارند. روغن کاری می تواند بلبرینگ ها را از خزش نیز محافظت کند. استفاده از مقدار کمی روان کننده به حلقه های بلبرینگ، خطر خزش را کاهش می دهد. حلقه ها در هنگام روغن کاری در معرض استرس فیزیکی کمتری قرار می گیرند و در نتیجه خطر خزش کمتر می شود.

علاوه بر انتخاب بلبرینگ های با کیفیت، باید اندازه مناسب را نیز تهیه کنید. بلبرینگ ها باید در اطراف محورهایی که روی آن نصب می شوند، محکم باشند. اگر یک بلبرینگ برای شفت خیلی بزرگ باشد، ممکن است تا حدودی شل در اطراف شفت بنشیند. برای جلوگیری از خزش، مطمئن شوید که بلبرینگ ها اندازه مناسبی دارند.

سخن پایانی

بلبرینگ ها می توانند به طرق مختلف خراب شوند. اگر حلقه داخلی یا خارجی بلغزد، یک بلبرینگ در برابر پدیده ای به نام خزش تسلیم می شود. شما می توانید با انتخاب بلبرینگ های با کیفیت در اندازه های مناسب و همچنین استفاده از روان کننده روی آنها از خزش جلوگیری کنید.

Leave a Reply Cancel reply

ASK
0